söndag 20 september 2015

Att få till arbetsyta

Det största problemet med Skomakarstugans kök var den lilla mängden arbetsyta som fanns, som var i princip endast den rostfria diskbänken (Se inlägg "Att kakla"), så därför bestämdes det att en köksö var på sin plats!

Problemet med köksön var att de skåp som fanns i hörnet av köket skulle stå för tajt mot köksön, så då blev ju lösningen att bygga om hörnet. Och det här skulle ju ske sådär helgen innan jag skulle flytta in...

FÖRE (Mäklarbild)
Man hade dock inte lagt parkettgolvet in under köksskåpen, så valet blev att antingen lägga nytt eller slipa det 110 år gamla golvet som fanns under parketten. Och såklart ville vi ge oss på att slipa efter som att golvet under parketten såg helt underbart ut!

Slipmaskiner inhandlades i panik (som sagt bara en vecka kvar innan jag skulle flytta in) och med hjälp av världens finaste vänner, satte vi gång!


Och efter ett par timmar gav vi upp...
Golvet var för sprött och vid alla kvistar fnasade träet bara upp sig

Tillbaka till bygghandeln och furugolv inhandlades i panik (ungefär 4 dagar kvar till inflyttning).
Då jag har vänner som själva äger ett gammalt hus, om ändå ungefär 6 gånger så stort som mitt, så hade jag golvläggarexperter till mitt förfogande och det dröjde inte länge förrän jag hade ett supersnyggt nytt furugolv, som bara kommer bli finare med tiden!

Ni får en glimt av golvet på sista bilden i detta inlägg. Lacka golvet hann vi göra 2 gånger dessutom dagen innan jag skulle flytta in!

Och hörnet då, det som skapade detta kaos, hur blev det? Såklart så fint så man dog lite inombords:

Inte långt kvar!
EFTER
De gamla överskåpen är återanvända, men flyttade och inbyggda med ny hylla på sidan. Ni skymtar även det nya golvet och köksön. Köksön ska även den målas om i samma färg som köket och förses med lite snickarglädje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar