tisdag 3 november 2015

Att snart kunna julpynta

Har lugnat ner sig ORDENTLIGT på jobbet nu, så skönt!
Har avslutat 2 projekt inom loppet av 3 dagar, det är inte alls normalt att projekten man är involverad i avslutas samtidigt, utan man brukar ha ca 6 månader emellan, ibland ett år eller mer.

Alltid känns det dock lika tomt efteråt och jag blir alltid lite nedstämd. Man kommer ju jobba med samma människor igen förmodligen, men varje projekt är som sitt egna lilla företag och funkar på sitt egna sätt så är alltid lite tråkigt när projekten är slut. Men men, har ett pågående projekt som fortsätter ett tag till så allt försvinner ju inte.

(Bild från Pinterest)
Men det jag skulle komma till är nu när jag är tillbaka i mina normala arbetstider och har lite fritid efter jobbet så har jag så smått börja tänka på JULEN! Jag älskar julen! Och vi är trots allt inne i november, så jag anser att jag kan komma undan med jul-snack nu.

Lite julpynt har jag från lägenheten och sambon bidrar både med en stor röd julstjärna och en välbehövlig julgransfot. Men det är ändå hög tid på att börja fundera på årets inköp av julpynt. Krävs ju lite mer i ett hus än i en lägenhet.

Jag tycker om vita julstjärnor på fot. Dels för att då kan man återanvända dom år efter år utan att tröttna på färgen/mönstret, dels ger de fint ljus men också just på fot för att de man hänger lyckas jag aldrig få att hänga rakt. Otroligt tröttsamt, men har nån tips får ni gärna upplysa mig!

Röda julstjärnor är väldigt fina, men jag gillar inte riktigt ljuset man får från dom, så ska ha sambons röda stjärna i gäststugans fönster har jag tänkt. Har ett par röda stjärnor själv också som även de får åka upp i gäststugan. Är trots allt 4 fönster i gäststugan som ska fyllas.

Har såklart redan hunnit spana in IKEA julsortiment för året, och är otroligt besviken. När jag äntligen bestämt mig för vita julstjärnor på fot, som jag köpte ett par jättefina på IKEA förra året, har IKEA bestämt sig för att vara innovativa med färger och mönster just i år. Jäkla typiskt. Men som tur är måste ju ändå vita julstjärnor på fot vara den vanligaste julstjärnorna som finns så det går och hitta någon annanstans

I år ska vi även fira julafton hemma hos oss och det blir ju såklart i vårt matrum som kommer vara nytt, fint och julpyntat till tusen. Ska botanisera ordentligt i vad Pinterest har att erbjuda i form av dekorationer och DIY-projekt, ska bli så roligt!
(Bild från Pinterest)
Mer belysning behöver vi även utomhus, både dekorationsbelysning och ordentlig belysning då man knappt ser grusgången som går från där vi parkerar till huset. Dekorationsbelysning tycker jag om de här från IKEA, så lätt att bygga på så mycket som man behöver.
(Bild från IKEA)
Och så julgran förstås! "Ingen jul utan en stulen gran", säger alltid mamma. Men känns ju inte helt ok att sno en gran från skogen vid oss eftersom att det är vår granne som äger den, så antingen ger vi en slant eller åker in till stan och köper en gran. Men gran ska vi ha, och rejält pyntat även den. Även lyckats lokalisera en plats där den får plats i vårt minimala hus.
(Bild från coop.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar