söndag 6 december 2015

Att lägga in gurka

En riktigt favorit för mig är egen-inlag gurka, så otroligt gott tilltugg till maten och passar till allt.
Satsen jag gjorde i somras börjar ta slut, så var dags för en ny sats.

Och västmanlänning som man är vill man ju helst lägga in Västerås-gurka, men är inte riktigt säsong just nu så denna omgången körde jag vanligt ekologisk gurka. 

1dl ättika (12%)
3 dl vatten
Lite salt
1msk socker 
(jag brukar ta lite mindre socker än vad som står normalt i recept, hållbarheten blir lite kortare men gurkorna mycket godare om man som jag gillar surt)

Detta är en snabbinläggning, så de är redo att äta efter ett par timmar. 

Klarar sig fint länge i kylen (burken till höger gjorde jag i början på september). Har inte provat förvara i vår jordkällare, men ska testa till sommaren när vi har egna gurkor att lägga in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar